Objął Pan stanowisko Prezesa AVIA International w czerwcu br. Jakie wyzwania zostały przed Panem postawione?
Christoph Lindenmeyer: – Wyzwania różnią się w zależności od regionu czy też kraju, ale istnieje jedno uniwersalne wyzwanie: kwestia przyszłych paliw dla naszej mobilności. Co się stanie z naszym obecnym biznesem na stacjach detalicznych (ON/benzyna)? Czy będziemy mieli e-mobilność z elektrycznymi pojazdami i ładowaniem za pomocą kabla? Czy będą istniały rozwiązania hybrydowe? Czy nadal będzie istnieć duża część sektora z silnikami spalinowymi i jak długo to będzie trwało? Czy będzie to LPG/CNG czy może technologia ogniw paliwowych z wodorem używanym jako paliwo?
Na te pytania nie ma łatwej i jednej odpowiedzi a my, członkowie AVIA, musimy posiadać kilka gotowych rozwiązań na przyszłość.
Co stanowi o fenomenie marki AVIA? Dlaczego zajmuje ona tak wysoką pozycję na europejskim rynku stacji benzynowych?
– AVIA istnieje od 1927 r. To marka zrzeszająca niezależnych przedsiębiorców, którzy chcą zachować pewien stopień biznesowej wolności, ale jednocześnie rozumieją, że bycie częścią większej rodziny – rodziny AVIA – oraz reprezentowanie znanej marki ma swoje zalety. Co więcej, wszyscy członkowie są współwłaścicielami tej marki (wspólnotowego znaku towarowego). W przypadku niektórych firm należących do AVIA zarządza nimi już piąte pokolenie… Innymi słowy, AVIA oznacza wieloletnie tradycje rodzinne.
Co najbardziej przekonuje nowych klientów do przyłączenia się do rodziny AVIA?
– Marka AVIA posiada bardzo dobrą reputację i zaufanie klientów od ponad 90 lat. Wolność przedsiębiorcza w obrębie pewnych ram marki jest bardzo interesująca dla firm rodzinnych. Przekonujący jest swobodny wybór uczestnictwa we wspólnych zakupach lub kontraktach parasolowych, z lepszymi cenami zakupu (dla paliw, sprzętu, itp.).
Właściciele firm uświadamiają sobie, że wspólne działanie przynosi więcej korzyści niż prowadzenie firmy samodzielnie i stanowi wygraną dla obu współpracujących stron.
Dlaczego Stowarzyszenie dostrzegło potencjał do rozwoju sieci AVIA w Polsce? Co Państwa przekonało do rozwijania biznesu w naszym kraju?
– Od wielu lat myśleliśmy o Polsce w kategorii ekspansji na rynku stacji paliw, ale dostrzegaliśmy, że z różnych powodów ten rynek nie jest gotowy na nasze wejście. Nie widzieliśmy też potencjalnej firmy partnerskiej, która mogłaby zostać członkiem AVIA International. Dopiero pierwsze kontakty z UNIMOT S.A. w 2016 r. oraz późniejsze dyskusje ujawniły świetne, wzajemne dopasowanie oraz korzystną współpracę dla obydwu stron, w efekcie czego UNIMOT S.A. został członkiem AVIA International w 2016 r. Po uzyskaniu członkostwa, Spółka w relatywnie krótkim okresie otworzyła pierwszą stację paliw – w czerwcu 2017 r. Od tamtej pory sieć stacji AVIA rozwija się dość szybko i obecnie liczy już 30 placówek.
A jak spółka UNIMOT wywiązuje się z członkostwa w AVIA International? Czy jest to Partner trudny i wymagający czy bardziej nowatorski?
– Jak już wspomniałem, UNIMOT S.A. dotrzymuje swoich obietnic – zarówno w kwestii rozwoju AVIA na detalicznym rynku paliw, jak i hurtowym biznesie obrotu produktami ropopochodnymi, gazem oraz elektrycznością. Chcę też podkreślić, że UNIMOT dodaje ogromnej wartości rodzinie AVIA i jesteśmy bardzo zadowoleni, że Prezes Adam Sikorski reprezentuje Polskę w Zarządzie AVIA International. Jego kompetencje przedsiębiorcze, jego dążenie do innowacji oraz zaangażowanie dla rodziny AVIA na poziomie światowym stanowią ogromną wartość i są szanowane przez innych członków Stowarzyszenia.
W którym kierunku planuje Pan rozwijać działalność Stowarzyszenia?
– Stowarzyszenie AVIA International jest otwarte na dalszą ekspansję w innych krajach, jeśli tylko pojawi się okazja lub zainteresowanie potencjalnych członków, którzy spełniają nasze kryteria. W latach 2016-17 ponowiliśmy naszą ekspansję na terenie Czech, rozpoczęliśmy ją w Bułgarii i jesteśmy w trakcie ekspansji na teren Ukrainy.
Czy planuje Pan dalsze umacnianie marki w Europie, czy bardziej skupi się Pan na rynkach pozaeuropejskich?
– AVIA już oferuje oleje i smary poza terytorium Europy przez wybrane spółki dystrybucyjne w ponad 50 krajach. Ale rozważamy większy ruch poza Europę, z uczestnictwem AVIA w detalicznym rynku paliw. Nasz wieloletni partner – Esergui SA w Hiszpanii, badał rynek detaliczny w Meksyku i ostatecznie wyraził chęć wejścia na ten rynek i założenia tam spółki zależnej, mającej na celu rozwój maki AVIA wśród stacji paliw.