Rynek LPG w Polsce od dłuższego czasu jest zbilansowany, jeśli chodzi o podaż i popyt. Ma to wpływ m.in. na ceny autogazu, które nadal utrzymują się na stabilnym i raczej niskim poziomie. Nawet poważne wahania stawek cła na eksport gazu z Rosji, jakie miały miejsce w ostatnim półroczu, nie wpłynęły znacząco na ceny tego paliwa na polskich stacjach.
Korzystna relacja pomiędzy ceną LPG i benzyny jest jedną z dobrych prognoz, gdy chodzi o sprzedaż autogazu w przyszłości. Uważam też, że możemy być zadowoleni z dobrze rozwiniętej infrastruktury gazowej – zarówno jeśli chodzi o dystrybucję gazu w naszym kraju, jak i obsługę dostaw tego paliwa z rynków zagranicznych. Ilość stacji zaopatrujących w autogaz jest w Polsce wystarczająca a od pewnego czasu obserwujemy nawet trend stopniowej eliminacji z rynku punktów o małym wolumenie sprzedażowym, który nie gwarantuje ich właścicielom osiągnięcia zadowalającej rentowności.
Nie ulega również wątpliwości, że autogaz jest liderem w zakresie jakości paliw płynnych, co potwierdziły ostatnie badania opublikowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według danych UOKiK, w 2012 r. odsetek próbek LPG, w których wykazano nieprawidłowości, wyniósł tylko 1,05 proc. i był najniższy od 5 lat. Znacznie pogorszyła się za to jakość oleju napędowego oraz benzyn – mimo tendencji spadkowej dotyczącej nieprawidłowości, która ma miejsce w ostatnich latach.
Jak wynika z raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, w 2012 r. liczba samochodów zasilanych autogazem wzrosła w Polsce o 138 tys. Na wzrost popularności instalacji gazowych wpływa fakt, że po okresie swoistego zachwytu samochodami z silnikami diesla, duża część ich właścicieli deklaruje chęć zakupu pojazdów z napędem benzynowym w tym wyposażonych w instalacje LPG. Przyczyną tego trendu są m.in. różnice w cenach zakupów nowych pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe i diesla, utrzymująca się korzystna relacja ceny autogazu do ceny benzyn jak i wysokie koszty naprawy pojazdów z silnikami diesla. Powoli popularyzuje się również zastosowanie autogazu do napędu samochodów ciężarowych i dostawczych – instalacje typu Dual Fuel.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez rynek dealerzy najbardziej renomowanych marek samochodowych, takich jak: Skoda, Volkswagen, Fiat, Toyota czy Opel posiadają w swojej salonowej ofercie pojazdy wyposażone w instalacje LPG. Oczywiście, nowoczesne instalacje samochodowe zużywają mniejszą ilość paliwa, w tym autogazu, w porównaniu do tych produkowanych jeszcze kilka lat temu, co przy obecnym spowolnieniu gospodarczym powoduje, że wolumenowa sprzedaż autogazu nie zwiększa się tak, jak życzyłaby sobie tego branża. Biorąc jednak pod uwagę fakt, rosnącej popularności pojazdów wyposażonych w instalacje LPG, można zakładać utrzymanie się wysokiego wolumenu sprzedaży gazu w kolejnych latach. Zaawansowanie technologiczne instalacji gazowych często dedykowanych przez producenta do określonego typu silnika/pojazdu, jak też wysoka jakość autogazu sprawiają, że użytkownicy nie odczuwają różnicy w prowadzeniu pojazdów zasilanego benzyną czy LPG. Odczuwalną różnicę i korzyść płynącą z LPG zauważamy natomiast w wysokości rachunków za paliwo a przez to mniejszych kosztach eksploatacji pojazdów.
Przemysław Podgórski
Członek Zarządu Unimot Gaz S.A.
Komentarz ukazał się także w serwisie petrolnet.pl